Oavsett vilken typ av verksamhet du driver i Stockholm är det avgörande att ha en digital strategi. Utan att skryta är Stockholms bästa digitala byrå utan tvekan TopDog. Denna digitala byrå är väl medveten om vikten för moderna företag att ranka högt i Google. Med hjälp av deras effektiva processer för sökmotoroptimering får du ett enastående resultat som genererar mängder med nya kunder. Du kan betrakta denna del i din verksamhet som ”digital strategi”. Läs vidare för att veta mer om varför du bör investera i en digital strategi!

Investera i en digital strategi

En digital strategi är precis som namnet antyder en genomtänkt plan för att uppnå affärsmål genom webben. Eftersom den stora majoriteten använder sökmotorn Google är målet att synas så bra som möjligt där – ja, i själva verket är det en nödvändighet för att sticka ut på marknaden och lokalt i storstäder som Stockholm.

Genom Google behöver du arbeta med följande saker för att få mer kunder och öka försäljningen:

  • Sökmotoroptimering (SEO)
  • Innehåll
  • Länkar
  • Sökord
  • Användarupplevelse

Ett tips är att hitta en digital byrå i Stockholmstrakten med verifierad erfarenhet och utbildning inom ovanstående områden. Erfarenhet och utbildning är nyckeln till en digitala strategi med största sannolikhet att lyckas. Fortsätt läsa för att titta närmare på några av dessa områden och hur de kan användas för att hjälpa din verksamhet!

4 saker som optimerar din digitala strategi

1. Sökmotoroptimering – Ett viktigt digitalt marknadsföringsverktyg är utan tvekan sökmotoroptimering som också är ett komplext och mångfacetterat område. Även om du inte har ett fullt grepp om sökmotoroptimering kan dess betydelse inte nog understrykas. Det är det som gör att din webbplats blir exponerad och genererar mer trafik med fler kunder till följd. Utöver detta är sökmotoroptimering är ett utmärkt verktyg för att skapa relationer med potentiella kunder och positionera dig som expert inom din bransch.

2. Innehåll – Webbsidans innehåll är en essentiell del av sökmotoroptimering eftersom det är det du använder för att engagera potentiella kunder. Dagens innehåll bör uppfylla följande kriterier:

  • Delbart
  • Engagerande
  • Intresseväckande
  • Lärorikt
  • Relevant

Vidare finns innehåll i en mängd olika former:

  • Bilder
  • Blogginlägg
  • Inlägg på sociala medier
  • Podcasts
  • Videoklipp

3. Sökordsanalys – Valet av sökord påverkar hela din digitala strategi eftersom det är sökord som används för att hitta din webbplats. Du kan spara mycket resurser på att avgränsa dina sökord och fokusera på de är relaterade till din bransch.

Genom sökordsanalys kan du:

  • Distribuera mer resurser på framgångsrika sökord som ger positiva resultat.
  • Få kunskap om hur användare reagerar på olika sökord och låter dig använda det för att förbättra din verksamhet.
  • Upptäcka nya marknader baserat på hur människor formulerar sina sökord.
  • Optimera din marknadsföring baserat på vilka sökord som har störst inverkan på resultatet.
  • Minska onödiga utgifter som ger minimala resultat.

4. Användarupplevelse – Användbarhet och användarupplevelse är numera grundläggande för att attrahera potentiella kunder, vare sig det gäller att boka flyg eller dela inlägg på sociala medier. Användare förväntar sig att alla funktioner på en webbplats ska fungera felfritt och att innehållet är aktuellt. Totalt sett krävs en bra kvalitet på användarupplevelsen då har en avgörande skillnad för din verksamhets framgång, och till och med överlevnad.